Just nu är det många ”SEO-företag” som söker nya säljare och tekniker. Det är en spännande bransch att läsa om, hela den här internetmarknadsföringsbranschen. Det har länge varit känt att man ska besitta en speciell spetskunskap för att sticka ut bland all rekrytering och bland arbetsgivare. En spetskunskap skulle exempelvis kunna vara att inom datateknik kunna ett speciellt programmeringsspråk eller att som key account manager kunna kinesiska. Det speciella i SEO-branschen är att det inte finns några utbildningar inom sökmotoroptimering, så de personer som söks till dessa företag ska ha en åtråvärd spetskunskap inom ett ämne som det inte finns utbildningar till.
Anledningen till att det inte går att läsa SEO i skolan är att det hela bygger på algoritmer hos sökmotorer som hela tiden förändras och förbättras och en SEO-specialist behöver därför vara analytisk och uppmärksam och hela tiden vara på sin vakt. En person som arbetade med sökmotoroptimering för fem år sedan skulle exempelvis inte kunna ta vid och fortsätta arbetet hur som helst idag.
Men det är förståeligt, det här med att det saknas officiella utbildningar, för vilken seriös skola utbildar elever i spekulationer kring ett multinationellt företag (Google). Eller hur…