Vi lever i en värld där allt mer och mer digitaliseras. Internet är en självklarhet för de flesta idag. Nu har studien ”Svenskarna och internet 2017” publicerats av Internetstiftelsen i Sverige. 95% av alla svenskar över 12 år har tillgång till internet i hemmet. Och den tydligaste ökningen är hur många som använder internet i mobilen. 76% av svenskarna använder internet i mobilen dagligen.
När det gäller internet på arbetet har fler och fler tillgång. Nästan 75% av alla som arbetar använder internet dagligen i sitt arbete. Det är också så att högutbildade använder internet i sitt arbete mer frekvent än de som är lågutbildade. De som arbetar i finansbranschen och i It- och kommunikationssektorn använder internet i stort sett dagligen. En majoritet av de som arbetar läser också arbetsrelaterad e-post under sin semester.
Denna genomgripande undersökning som företas varje år visar på hur samhället allt mer digitaliseras. Vi får förändrade vanor och mycket av konsumtionen flyttas över till nätet.Det finns mycket mer information från denna undersökning att redovisa. För den som vill läsa mer kan man besöka http://www.soi2017.se/.
Detta är en form av marknadsundersökning som IIS gjort. Den baserar sig på över 3000 intervjuer varav majoriteten (57%) via webbenkät och övriga (43%) via telefonintervju. Även för denna undersökning har allt mer digitaliserats. När studien genomfördes första gången år 2000 var det bara intervjuer via telefoni som var arbetsmetoden. Numer är det webbenkäter som är den främsta arbetsmetoden för att samla in data och information. Det går alltså alldeles utmärkt att genomföra kvalitativa marknadsundersökningar på ett digitalt sätt. Och det finns många fördelar med det också.
Ett företag som jobbar med effektiv datainsamling och har en väldigt stor webbpanel är CMA Resarch. Med ett stort urval och en digitaliserad process blir resultatet säkrare och man kan ta fram vilka typer av rapporter man vill.